6 razlogov za uživanje kreatina

34
Razlogi za uživanje kreatina

Kreatin so odkrili v prvi polovici 19. stoletja v Franciji. Tedaj so ugotovili tudi to, da je zelo pomemben za zdravje človeka in da lahko svojo vlogo najde tudi pri športnih dejavnostih. Kljub temu ljudem vse do leta 1992 ni bil širše dostopen. Vpliv kreatina na športnike so tega leta namreč potrdili na olimpijadi v Barceloni. Tako je bil sproščen za široko uporabo in postal pomemben del vsakodnevne rekreativne in športne prehrane.

In kaj sploh je kreatin? To je organska dušikova kislina. Naše telo ga zmore proizvajati samo – od enega do največ dva grama na dan. Tovrstna spojina med drugim sodeluje tudi pri tvorjenju ATP in tako omogoča energijo za delovanje živčevja in mišic.

V nadaljevanju predstavljamo ključne razloge za uživanje kreatina.

1. Za izboljšanje aerobne zmogljivosti in regeneracijo

Raziskave so pokazale, da pri vzdržljivostnih športih kreatin lahko učinkovito pomaga pri zmanjševanju vnetja in poškodb celic po intenzivni, dolgotrajni vadbi. Ena od študij je pokazala, da so imeli športniki, ki so dodajali kreatin pet dni pred 30-kilometrsko tekmo, precej manjše znake vnetja ter bolečin v mišicah.

Druga študija pa je pokazala, da lahko s pomočjo kreatina pomagamo ohranjati primerno telesno temperaturo ter stanje hidracije pri vadbi, zlasti pri višjih temperaturah in pri bolj vlažnem okolju.

2. Za povečanje mineralne gostote kosti

Nikoli ni prezgodaj za razmišljanje o zdravju naših kosti. Ste vedeli, da je osteoporoza oziroma izguba mineralne gostote kosti po vsem svetu precej pereč problem? Vsako leto namreč ravno ta povzroči okoli 8,9 milijonov zlomov kosti.

Kreatin – prašek
Kreatin monohidrat v obliki praška.

Za povečanje mineralne gostote kosti in za preprečevanje osteoporoze se priporoča vadba za moč. A ta vam sama po sebi ne bo kaj dosti koristila, če obenem ne boste poskrbeli za dodajanje kreatina. Strokovnjaki so namreč dokazali, da dodajanje kreatina v kombinaciji s programom vadbe za moč povzroča bistveno višje povečanje vsebnosti mineralov v kosteh.

3. Za izboljšanje presnove glukoze

Sladkorna bolezen tipa 2 je kronična vrsta bolezni, ki prizadene veliko število ljudi po celem svetu. Proti tej bolezni se lahko dovolj uspešno borimo že s primerno prehrano ter izbiro primerne telesne aktivnosti.

Raziskave so pokazale, da torej sama vadba lahko bistveno izboljša občutljivost telesa na inzulin, po drugi strani pa lahko učinek vadbe zelo izboljša kreatin. Torej kreatin diabetikom tipa 2 omogoča dobro nadzorovati raven glukoze v krvi.

4. Za izboljšanje delovanja možganov

Na možgane kreatin deluje na zelo podoben način, kot deluje na mišice. Tako kot se naše mišice utrdijo po 10 ponovitvah, se lahko tudi možgani dobro utrdijo med reševanjem najrazličnejših miselnih nalog. V tem smislu torej dodajanje kreatina ne bo samo pomagalo učinkovito spodbujati naše vadbe, temveč bo spodbudilo tudi naše možgane.

Raziskave kažejo na to, da se duševna utrujenost z jemanjem kreatina pet dni zapored zmanjša, obenem pa poveča izraba kisika v možganih. Precej jasno torej je, da ima kreatin močne učinke na krepitev ter ohranjanje kognitivnih funkcij.

5. Za zmanjševanje oksidativnega stresa

Vzdržljivostni športniki zagotovo niso edina skupina ljudi, ki doživlja oksidativno škodo zaradi prostih radikalov. S takšno škodo se pravzaprav soočajo tudi vsi tisti športniki, ki intenzivno trenirajo. Za proste radikale je precej jasno, da vplivajo na mišično utrujenost in hitrost presnove beljakovin. Lahko upočasnijo stopnjo mišične rasti. In kako to najlaže preprečiti? Z uporabo kreatina.

Z več raziskavami so bile dokazane antioksidativni učinki kreatina. Kreatin lahko poskrbi za precejšnje zmanjšanje poškodb DNK in oksidativnega stresa. Posledično to spodbuja okrevanje in športnikom omogoča, da lahko trenirajo bolj intenzivno ter dlje časa.

6. Za zaščito pred travmatično poškodbo možganov

Kreatin še posebej blesti na področju zaščite možganov pred poškodbami. Nedavne raziskave so pokazale, da kreatin omogoča izjemno pomembno zaščito pred travmatskimi poškodbami možganov. In čeprav je bila večina raziskav izvedena na živalih, so rezultati izjemno obetavni.

Z raziskavami je bilo denimo dokazano, da je dodajanje kreatina zmanjšalo obseg poškodb možganov po poškodbi glave za kar 36 %, ponekod tudi do 50 %.

Kot vidite, kreatin ni kar tako. Obstaja še kar nekaj dobrih razlogov, zakaj ga jemati. Zagotovo pa vas je k jemanju prepričala vsaj ena od šestih točk.

DELI
Infotehna.si je športni portal, namenjen vsem, ki ne želite, da življenje steče mimo vas. Namenjen je vsem, ki se zavedate, kako pomembni elementi zdravega življenja so redno gibanje, zdrava in pestra prehrana ter pozitivno mišljenje.