Katere so najpogostejše poškodbe pri teku na smučeh?

17
Poškodbe pri teku na smučeh

Tek na smučeh je relativno nenevaren šport z zelo majhno pogostostjo poškodb zaradi številnih razlogov, med drugim zaradi majhne hitrosti drsenja in proste pete, ki omogoča zasuk ob padcu. Čevelj za tek na smučeh je namreč s smučarsko vezjo povezan le na prstih, peta pa je prosta.

Med smučarsko sezono kljub previdnosti redkokdaj vseeno pride do nekaterih poškodb pri padcih ali do poslabšanja že obstoječih težav. Približno 75 % poškodb, ki jih utrpijo smučarski tekači, so posledica preobremenitve zaradi ponavljajoče se narave gibanja, preostalih 25 % poškodb pa je po navadi posledica padcev.

V nadaljevanju predstavljamo nekaj najpogostejših poškodb pri teku na smučeh ter nekaj nasvetov za preventivo.

Travmatične poškodbe pri teku na smučeh

Tovrstne poškodbe (25 %) vključujejo na primer zvin gležnja, zvin palca, zvin kolenske vezi, nateg mišice dimelj in zvin zapestja. Poškodbe zgornjega dela telesa so pogosto posledica padcev, vendar so zaradi nizkih hitrosti pri teku na smučeh udarci pogosto manj hudi kot pri precej višjih hitrostih.

Tek na smučeh - poškodba kolena
Pri teku na smučeh lahko ob padcu pride do poškodbe kolenskih vezi.

Priporočeno zdravljenje travmatičnih poškodb je po metodi RICE: počitek (ang. rest), led (ang. ice), kompresija (ang. compression), dvig (ang. elevation). Čez nekaj dni nato počasi začnite obnavljati obseg gibanja ter moč poškodovane mišice. Predlagamo, da obiščete zdravnika in fizioterapevta, da bi dobili ustrezno diagnozo in natančen nabor rehabilitacijskih vaj.

Najpogostejše poškodbe pri teku na smučeh

Pogoste poškodbe pri teku na smučeh (75 %) predstavljajo bolečine v kolenih, goleni, težave z ahilovo tetivo, težave z rotatorno manšeto in rameni ter bolečine v križu. Pojavijo se lahko zaradi preobremenitve z aktivnostjo, zaradi padca ali že prej nastalih poškodb.

Priporočeno zdravljenje tovrstnih težav je nekoliko drugačno. V teh primerih je namreč pomembno odpraviti mišično neravnovesje (npr. napete/šibke mišice), možne napake v opremi in morebitne napake pri teku samem. Najbolje je, da za nasvet prosite osebnega zdravnika ali fizioterapevta oz. usposobljenega zdravstvenega delavca, saj so ti strokovno podkovani tudi za vrste pogostih poškodb pri teku na smučeh.

Preventiva naj bo vaš dobri prijatelj

Večina ljudi pogosto preskoči ogrevanje ali pripravo na rekreativno dejavnost, misleč da je le-ta nepotrebna ali da zanjo nimajo časa. Pa vendar je najboljši način za preprečevanje poškodb prav preventiva. To pomeni, da je potrebno slediti ustreznemu poteku treninga oz. teka, ohranjati telesno moč, ravnotežje in gibljivost, uporabljati ustrezne tehnike okrevanja ter zdraviti morebitne dolgotrajne težave posameznika s tem, da vadbo prilagajate sebi in svojim zmožnostim, predvsem pa ste pozorni na svoje šibke dele telesa in stopnjujete formo.

Pred odhodom na tekaško pot se je tako zelo priporočljivo ogreti. Fizioterapevti za profesionalne tekače in tiste, ki se s tekom na smučeh zelo pogosto ukvarjajo, predlagajo analizo celotnega telesa pri strokovnjaku, z namenom da se ugotovijo posamezne mehanske pomanjkljivosti. Razmislite pa lahko tudi o programu stabilnosti jedra telesa in funkcionalne moči, vaje oz. program vam natančno predpiše vaš fizioterapevt. Priljubljene strategije za krepitev jedra telesa lahko med drugim vključujejo jogo, pilates in redno vadbo v fitnesu, za kondicijo pa je najboljša vadba tek na prostem ali v fitnesu.

Na tekaško stezo stopite premišljeno

Preden se odpravite na tekaško pot, razmislite o svoji realni kondiciji in se ne precenjujte, saj je tek na smučeh naporna kondicijska vadba za celotno telo, zato začnite lahkotno in pospešujte v intervalih. Dobro se posvetite ogrevanju celotnega telesa in s tem preprečite morebitne poškodbe, da boste lahko uspešno začeli naslednjo sezono.

Če ste tekač začetnik, se nekaj časa zadržujte na za to ustreznem tekaškem poligonu, kjer boste (lahko tudi s pomočjo učitelja teka na smučeh) osvojili osnove tehnike teka na smučeh in predvsem pridobili občutek za tek in koordinacijo. Na pisto ne hodite brez vsaj nekaj pretečenih krogov po poligonu, saj v nasprotnem primeru lahko pride do nehvaležnih padcev in poškodb.

DELI
Infotehna.si je športni portal, namenjen vsem, ki ne želite, da življenje steče mimo vas. Namenjen je vsem, ki se zavedate, kako pomembni elementi zdravega življenja so redno gibanje, zdrava in pestra prehrana ter pozitivno mišljenje.