Kako izvajanje joge koristi možganom?

11
Joga - koristi za možgane

Se zanimate za nov hobi, pa v poplavi ponudb in priporočil niste prepričani, v katero smer bi zavili? Če si želite izboljšati gibljivost, telesno moč, sprostiti in ojačati mišice ter predihati svoje telo, je joga vsekakor prava izbira. In kar je še pomembneje – izvajate jo lahko kjerkoli, doma, v naravi, na balkonu ali na plaži. Vse, kar potrebujete, je udobna blazina, pogosto pa jogo lahko izvedete tudi brez pripomočkov.

Izvajanje joge ima nešteto koristi za telo in duha. Redna vadba joge vidno izboljšuje gibljivost in moč, zmanjšuje stres in povečuje zavedanje lastnega telesa. Nove raziskave kažejo celo na to, da ima joga koristi tudi za možgane, saj dokazano izboljšuje delovanje možganov in spremeni tudi njihovo strukturo na kar nekaj pomembnih načinov.

Joga znanstveno dokazano koristna za možgane

Da je joga izjemno koristna za mišice in moč telesa, je že vrsto let popolnoma jasno, sodobne študije pa temeljijo tudi na tem, da ima joga koristi celo za naše možgane. V študiji, objavljeni v reviji Brain Plasticity, so raziskovalci izhajali iz 11 prejšnjih študij, ki so se osredotočale na povezavo med vadbo joge in zdravjem možganov.

Pregled vseh 11 študij je vključeval dve vrsti raziskav:

  • raziskave, v katerih so se udeleženci, ki niso imeli izkušenj z jogo, ukvarjali z njo od 10 do 24 tednov, pri čemer so na začetku in na koncu obdobja preverjali kazalnike zdravja možganov;
  • raziskave, ki so merile razlike med možgani posameznikov, ki so redno vadili jogo, in tistih, ki je niso.

V vseh študijah so uporabljali t. i. hatha jogo, obliko joge, ki poudarja povezavo med zavestnim dihanjem in gibanjem, ter meditacijo. Pri vaditeljih joge so ugotovili večji obseg sive snovi v možganih, kar je povezano z boljšim duševnim delovanjem, zlasti med staranjem, in večjo debelino skorje, kar je še ena prednost pri strukturi možganov, saj je povezana z višjo inteligenco.

Joga kot intenzivna aerobna ali počasnejša vadba

Za izboljšanje zdravja možganov se lahko odločite za sebi bližjo različico: za intenzivno aerobno vadbo, ki je prav tako povezana z boljšim delovanjem možganov, a ste po njej pogosto precej izmučeni (če jo izvajate pravilno in v zadostni meri), ali za počasnejšo vadbo, kot je joga, ki vas obenem umiri, sprosti, očisti odvečnega stresa in toksinov iz telesa ter vas napolni s pozitivno energijo.

Izvajanje joge
Izvajanje joge je lahko bolj ali manj aerobno intenzivno.

Vadba joge ima zelo podobne koristi za možgane, kot jih opažamo pri večini raziskav učinkov aerobne vadbe na možgane. Študije kažejo tudi pozitiven učinek vadbe joge na različne dele možganov, kot so hipokampus, amigdala, cingulatna skorja in prefrontalna skorja. To so področja možganov, ki so odgovorna za spomin in obdelavo informacij ter uravnavanje čustev.

Pozitiven vpliv joge na različne dele možganov

Joga torej dokazano vpliva na različne dele možganov in tako izboljšuje ne samo počutje in gibljivost, temveč tudi možgansko zmogljivost, kot je denimo spomin, pomnjenje, vedenje. Na primer amigdala, ki se nahaja globoko v temporalnem režnju, je odgovorna za vedenje, ki ga spodbudijo čustveni odzivi. To je center za strah in agresijo, pa tudi za užitek in zadovoljstvo.

Če v tem majhnem nizu nevronov z vadbo dosežemo večji učinek, lahko tako zmanjšamo odzive, ki temeljijo na strahu, in povečamo občutek dobrega počutja. Prefrontalni korteks pa se ukvarja s kompleksnim kognitivnim vedenjem, kot so načrtovanje, reševanje problemov in odločanje. Cingulatna skorja, ki je sestavni del limbičnega sistema, je pomembna za učenje, spomin in obdelavo čustev.

Vpliv joge na možgane
Mnoge študije so pokazale, da joga pozitivno vpliva na možgane.

V nobeni od raziskav do sedaj še ni bilo mogoče natančno in dokončno ugotoviti, zakaj prav joga povzroča te strukturne spremembe v možganih. Lahko izhajamo iz preprostega dejstva, da je kombinacija gibanja, globokega in kontroliranega dihanja ter zbrane meditacije močnejša za zdravje možganov kot katero koli drugo umetno zdravilo.

V prihodnosti bo potrebno opraviti več študij, da bi ugotovili, kako se možgani med redno vadbo joge spreminjajo skozi čas, vendar so pregledane študije pokazale koristi joge že po 10 tednih vadbe, ki se običajno izvaja enkrat do dvakrat na teden. Zato nikar ne odlašajte in vsaj enkrat na teden vzemite v roke podlogo za jogo – svojim možganom in telesu boste naredili veliko uslugo.

DELI
Infotehna.si je športni portal, namenjen vsem, ki ne želite, da življenje steče mimo vas. Namenjen je vsem, ki se zavedate, kako pomembni elementi zdravega življenja so redno gibanje, zdrava in pestra prehrana ter pozitivno mišljenje.