Astma v svetu športa: 5 načinov, kako jo obvladati

16
Astma v svetu športa

Astma je posledica občasnega zoženja dihalnih poti, ki ga spremlja zmanjšan pretok zraka. To lahko povzroči značilne simptome, kot so dispneja, stiskanje v prsih, piskanje ali kašelj ob prisotnosti vnetja pljuč.

Vendar pa poznamo tudi astmo, ki jo lahko povzroči intenzivnejša vadba. Res je, da je veliko ljudi športno aktivnih, a športniki to počnejo z bistveno višjo intenzivnostjo. Zato so takšni športniki bolj nagnjeni k astmi, ki je posledica vadbe.

Tako kot za vse druge oblike astme tudi za to obliko ni posebnega zdravila. Obstaja pa veliko načinov, kako lahko obvladate svoje simptome. Tu je nekaj najučinkovitejših načinov, kako lahko športniki obvladujejo simptome.

1. Uporabite inhalator

Za pravilno zdravljenje astme je potrebna uporaba inhalatorjev, ki vsebujejo bronhodilatator beta-agonist. Ta vrsta zdravila je učinkovita pri približno 80 do 90 % bolnikov z astmo, ki jih povzroča vadba. Priporočljivo je, da se ga vpihne približno 15 minut pred vadbo, kar zadostuje za 4 do 6 ur. Inhalatorji lajšajo tudi simptome astme v situacijah, ko beta-agonisti ne preprečijo njenih simptomov.

2. Vadite več

V splošnem velja, da več gibanja pomeni manj astme. Splošno zdravje športnika ima zato pomembno vlogo tudi pri obvladovanju astme, ki je posledica vadbe. Dokazano je, da je astma pogojena tudi z debelostjo, zato jo je zagotovo učinkoviteje nadzorovati, če ste v dobri fizični kondiciji.

Kolesarjenje v naravi
Z rednim kolesarjenjem nad astmo – z inhalatorjem v nahrbtniku!

Vadba izboljšuje splošno počutje in fizično zdravje posameznika kot tudi vseh tistih športnikov, ki jih pesti astma. Ne glede na to, ali ste olimpijec ali vaditelj v športnem centru, lahko sodelujete in tekmujete v vseh športnih aktivnostih, če imate s seboj inhalator.

3. Izogibajte se vadbam, ki pogosteje povzročajo astmo

Športne aktivnosti v hladnem ali suhem vremenu (deskanje na snegu, smučanje, hokej na ledu ali drsanje) in tiste športne dejavnosti, ki zahtevajo nenehno aktivnost (nogomet, vzdržljivostni tek), pogosteje sprožijo astmo, ki je posledica vadbe. Zato se jim je priporočljivo izogibati.

Na drugi strani pa imamo plavanje v toplem in vlažnem vremenu, kolesarjenje, hojo in tiste športne dejavnosti, ki zahtevajo kratkotrajen napor (gimnastika, baseball, odbojka). Te najredkeje sprožijo astmo, zato so bolj priporočljive. Vsekakor pa se je potrebno pred tem dodatno posvetovati s svojim zdravnikom.

4. Posvetujte se s športno organizacijo

Kot vrhunski športnik morate pri svoji panožni športni organizaciji preveriti, katera zdravila lahko zaužijete za lajšanje simptomov astme, ki je posledica vadbe. Zdravil, kot so beta-2 agonisti (z nekaterimi izjemami), športniki ne morejo uporabljati na tekmovanjih, saj jih uvrščamo v kategorijo zdravil, ki povečujejo učinkovitost. Tovrstna zdravila se zato lahko uporabljajo le, če je to odobreno s strani ustreznih zdravstvenih organizacij.

5. Upoštevajte ukrepe za preprečevanje simptomov

Pojav simptomov lahko preprečite z nekaterimi preprostimi ukrepi. Med njimi je na primer pokrivanje nosu in ust s šalom, še posebej v hladnem ali suhem vremenu. Zdravila zaužijete, kot je predpisano, ure ali minute pred vadbo, na preprečevanje simptomov pa lahko vplivate tudi z ustreznim vsaj 6- do 10-minutnim ogrevanjem pred intenzivnejšo vadbo. In kar je najpomembneje: pred, med in po vadbi je potrebno skrbno spremljati dihalni status.

Razveseljivo je, da se astma, ki je posledica vadbe, lahko zelo učinkovito obvlada. Zato se lahko športniki s to obliko astme uspešno ukvarjajo z različnimi športi, o čemer govorijo številni profesionalni športniki in olimpijci, ki so v svojih športnih zvrsteh med najboljšimi.

DELI
infotehna
Infotehna.si je športni portal, namenjen vsem, ki ne želite, da življenje steče mimo vas. Namenjen je vsem, ki se zavedate, kako pomembni elementi zdravega življenja so redno gibanje, zdrava in pestra prehrana ter pozitivno mišljenje.