Katere so najpogostejše napake tekačev začetnikov?

59
Napake tekačev začetnikov

V zadnjem desetletju se je število ljubiteljev teka močno povečalo. Seveda s tem naraščajo tudi poškodbe. Številni tekači se namreč tovrstne rekreacije lotevajo povsem brezglavo, sicer pa bi se z le malo osnovnega znanja omenjenim poškodbam zlahka izognili.

V nadaljevanju predstavljamo nekaj najpogostejših napak tekačev začetnikov. Če ste tudi vi tekač začetnik, omenjeno vzemite še toliko resneje, saj s tem lahko privarčujete pri času, ki bi ga sicer morali zapraviti za nenačrtovani počitek oziroma zdravljenje poškodbe.

1. Izpuščanje ogrevanja, raztezanja in vaj za moč

Sestavni del vsakega tekaškega treninga predstavljajo tudi ogrevanje, raztezanje in vaje za moč – tako spodnjega kot zgornjega dela telesa. Dvig temperature mišic ter s tem zmanjšanje tveganja za nastanek poškodb lahko dosežemo s primernim ogrevanjem.

Ogrevanje pred tekom
Pred daljšim ali intenzivnejšim tekom se vedno dobro ogrejte.

Po treningu so nujne raztezne vaje. Za gibljivost lahko storite največ, če raztezanje opravljate večkrat na teden, in to ločeno od teka, torej kot samostojno vadbeno enoto. Skoraj enako velja za vaje za moč. Te skupaj z učinkovito gibljivostjo namreč predstavljajo eno od najboljših preventiv pred poškodbami.

2. Močno pretiravanje pri intenzivnosti ter količini

Rek “manj je več” se dobro obnese tudi pri teku, zlasti pri tekaču začetniku. Prehitro povečevanje intenzivnosti in količine teka namreč hitro vodi v tekaške poškodbe. Pomembna je predvsem potrpežljivost, prav tako postopnost. Slednje velja tudi za izkušenega tekača, če se na progo vrača po daljšem premoru oziroma po poškodbi.

3. Izbira neprimerne obutve

Najpomembnejša oprema pri teku so zagotovo primerni čevlji. Samo s pravilno izbiro tekaških čevljev namreč lahko naredimo uslugo svojim nogam. V nasprotnem primeru je veliko možnosti za poškodbe. Najpomembneje pri tem pa je, da natančno vemo, kako se stopalo obnaša, ko pristane na tleh.

  • Kadar se stopala prekomerno zvračajo navznoter, je tekač pronator. Kupiti mora torej obutev, ki je dobro podprta na notranji strani. Med tekači je daleč največ pronatorjev.
  • Za supinatorje pa je značilno, da se jim stopalo premalo zvrača. Zanje je praviloma značilen precej tog ter visok stopalni lok. K sreči se tudi zanje na trgu lahko najde dovolj primernih modelov copat.
Vložki za tekaške copate Sidas 3Feet Run Protect
Vložki za tekaške copate Sidas 3Feet Run Protect – Extreme Vital
  • Tretja skupina so tako imenovani nevtralni tekači, ki se jim stopalo zvrača ravno prav. Ti imajo zato največjo izbiro med copati za tek, ker jih je na trgu največ.

Vedeti je torej treba, da ima vsak od nas nekoliko drugačno stopalo, kar pomeni, da copati, ki jih hvali vaš prijatelj ali prijateljica, niso nujno najprimernejša izbira tudi za vas.

4. Preveč izrazit tek po petah

Številni trenerji teka menijo, da tekači na sploh premalo pozornosti dajejo na samo tehniko teka. Najpogostejša napaka v povezavi s tem je zagotovo tek po petah. Nevede na takšen način teče večina rekreativnih tekačev.

Preveč izrazit tek po petah je lahko izjemno obremenjujoč za sklepe. Na daljši rok je poškodba zagotovo neizogibna. Svojo tehniko teka lahko na primer preverimo kar s pomočjo kakšne video analize. Napačno tehniko si tako hitreje priznamo, s tem pa tudi hitreje popravimo.

5. Regeneracija ni zadostna

Če med treningi teka poskrbimo za zadostno in primerno regeneracijo, vam tek lahko predstavlja popoln užitek. V nasprotnem primeru pa samo možnost poškodb. Če se, preden pričnete teči, počutite preveč utrujeno, je aktivnost v tem primeru bolje izpustiti.

Tekaški čevlji Under Armour HOVR Mega 2
Tekaški čevlji Under Armour HOVR Mega 2 – Extreme Vital

Zapomnite si, da je počitek izjemno pomemben del tekaškega treninga. Za vrhunske športnike je še posebej značilno, kadar ne trenirajo, da večino časa posvečajo regeneraciji. To pomeni, da veliko spijo, jedo, si pogosto privoščijo masaže, hladne kopeli in podobno.

6. Ignoriranje bolečine ter zanikanje govorice telesa

Samo vi dovolj dobro poznate svoje telo. Pomembno je, da se naučite prepoznavati znake, ki vam jih daje telo. Če se počutite slabo, ste utrujeni, napeti, je to ključni znak, da nekaj ni v redu in da se je rekreaciji v tem primeru bolje izogniti.

Kadar se pred, med ali po teku pojavi bolečina, je nikakor ne smete ignorirati. V nasprotnem primeru se ta lahko samo še stopnjuje in prinese resne poškodbe, ki jih bo precej težje pozdraviti.

DELI
Infotehna.si je športni portal, namenjen vsem, ki ne želite, da življenje steče mimo vas. Namenjen je vsem, ki se zavedate, kako pomembni elementi zdravega življenja so redno gibanje, zdrava in pestra prehrana ter pozitivno mišljenje.